“Opruimen is loslaten”, Artikel in de METRO door Marieke van der Voort

 

mw. M.S. te Den Haag, oktober 2016

Opruimen en het op orde houden van mijn huis en mijn administratie is een structureel probleem voor mij sinds ik het ouderlijk huis verlaten heb. Eenmaal met vervroegd pensioen had ik mij voorgenomen voor eens en voor altijd af te komen van de ballast aan spullen en paperassen die zich in de loop van de jaren in mijn huis had opgehoopt. Maar hoe moest ik dat aanpakken? En hoe houd je het vol? Bovendien, een gedragsverandering vraagt tijd en gaat niet vanzelf. Met Silvia’s respectvolle en zorgvuldige aanpak is bij mij gaandeweg het gevoel gegroeid dat een ordelijke en opgeruimde leefomgeving ook voor mij haalbaar is. Silvia geeft praktische oplossingen, is niet dwingend maar toch doortastend. Zij is vriendelijk maar weet van wanten! Met haar daadkracht hebben we eerst op een aantal plaatsen in huis, die een soort permanente opslagplaats waren geworden van spullen, kleren en paperassen, flink de bezem erdoor gehaald. Zo kwam er in korte tijd ruimte vrij in de badkamer, de slaapkamer, de keuken en op het balkon. Maar daar bleef het niet bij. Met praktische tips en adviezen via e-mail als tussentijdse ondersteuning kon ik dan zelf nog verder met opschonen en ordenen van (vooral) paperassen en administratie. Samen hebben we in ongeveer tien maandelijkse afspraken een basis gelegd om het zelf verder op orde te krijgen en te houden.
Met Silvia’s kundige hulp ontstond er letterlijk en figuurlijk meer ‘ruimte om te leven’ en dat gun ik iedereen!

 

E.H. te Amsterdam

”Na een verhuizing had ik behoefte aan ondersteuning bij het uitdunnen en ordenen van mijn administratie. Via internet zocht ik een Personal Organizer en vond ik Silvia. Haar slogan sprak me erg aan “Silvia Schept Ruimte”…dat was waar ik behoefte aan had. We hadden vier sessies nodig en de zaak was op orde, fantastisch! Silvia is accuraat, betrouwbaar, helder in haar uitleg, weet exact wat te bewaren en wat te verwijderen, ze heeft een geweldig geheugen en een tomeloze werklust. Dankzij haar kreeg ik weer overzicht en ruimte in mijn boekenkast! Ik kan haar aan iedereen vol overtuiging aanbevelen!”

 

Paul Loomans, oprichter en coach van de StressOntknoping

“Silvia is een integere en sympathieke opruimcoach. Met haar aanwezigheid wordt het opruimen een gemakkelijke bezigheid. Haar aanpak geeft overzicht en je houdt er de vaart in. Ze helpt je op een zorgvuldige manier om te gaan met emotionele zaken uit het verleden. Ook waakt zij ervoor dat je jezelf niet verliest in bijzaken. Met Silvia schep je orde en ruimte om je heen, en dat heeft een positieve uitstraling naar veel andere zaken.”

 

Ellen te Amsterdam:

“ Mijn huis puilde uit van de volgestopte bakken spullen. Op elke kamer stond een nog grotere verzameling kratten en de huiskamer diende ondertussen als opslagplaats voor spullen die erop wachtten om op ‘Marktplaats’ verkocht te worden. Ik ondervond een steeds grotere drempel om te gaan opruimen, omdat het zo ontzettend veel was geworden en het leek of ik er nooit doorheen zou komen. Gelukkig zag ik ‘Schep Ruimte’ op internet. Nadat ik een afspraak had gemaakt, heeft Silvia in een paar sessies door haar aanpak weer orde weten te scheppen in de chaos. Ik vind dat zij op een zeer prettige manier werkt, rustig, doortastend, met respect voor persoonlijke spullen en inzicht in degene bij wie ze komt helpen. Silvia weet door haar ervaring en talent in korte tijd een groot verschil te maken. Door alle tips en ondersteuning geeft ze handvaten hoe je het zelf zo kunt houden. Dankjewel voor alle hulp en succes met het scheppen van ruimte, voor mij maakt het een wereld van verschil! ”

 

Anne-Marie, te Amsterdam

“Als de tafel te vol lag met post, administratie, kindertekeningen, foto’s en dergelijke, schoof ik die stapel spullen in een grote doos. Mijn slaapkamer werd vervolgens als opslagplaats gebruikt voor zulke dozen met “tijdelijke” stapels, die daar maar bleven staan. Als ik geen tijd had om het heel precies op te ruimen, deed ik het niet. Mijn vriend kon daar – terecht – niet langer tegen en met hulp van vriendinnen probeerde ik om die stapels uit te zoeken en op te ruimen. Dat bleek heel tijdrovend. Want hoe goedbedoeld hun hulp ook was, vriendinnen accepteren soms te makkelijk het antwoord dat ik het nog even wilde bewaren als ik niet goed wist wat ik ermee aan moest. Weggooien? Bewaren? Waar dan? En toen vonden we Silvia! Zij heeft de dozen in een paar sessies stuk voor stuk met mij doorgenomen. Ik zou zelf na één doos geen moed meer hebben gehad, maar zij helpt je vol te houden. Het was zo fijn om de dozen te zien verdwijnen en aan het einde van een sessie de “oogst” in de vuilcontainer te kiepen. Daarnaast heeft ze mij met een andere blik leren kijken. Heb je deze spullen echt nodig, waarom zoveel, waarom staan ze op verschillende plekken, kunnen ze bij elkaar enz. In overleg spraken we huiswerk af, zodat ik tussen haar bezoeken door zelf nog aan de slag kon. Het resultaat is dat ik veel makkelijker spullen weg kan doen en dat zelfs leuk ben gaan vinden. De administratie blijft mijn zwakke punt, zodat ik Silvia nog wel eens nodig zal hebben. Maar het is heerlijk om te weten dat ik dan gebruik kan maken van haar professionele, daadkrachtige en toch respectvolle hulp. Daarnaast is Silvia ook nog een heel plezierig mens, ik beveel haar van harte aan.”

 
Heeft u nog vragen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.